fredag 26. februar 2010

Min tapaskveld

Jeg lovte å legge ut oppskriftene til tapas som jeg serverte på bursdagen min. Tapas er jo et slags koldtbord med spanske småretter, men min variant består av både spansk-, italiensk- og greskinspirert mat. Så kanskje litt feil å kalle det tapas? Uansett her er det jeg serverte:


Foccacia
Oppskriften finner du i innlegget “Verdens beste foccacia

Foccacia

Kjøttboller
500 gram karbonadedeig
½ finraspet løk
2-3 ss strøkavring
Salt og pepper
1 liten, finraspet potet
½ finhakket paprika
Basilikum
2 fedd presset hvitløk 
litt chilipulver

Alle ingrediensene blandes. Form små kjøttboller og stek på middelsvarme. Kjøttbollene kan godt fryses og varmes i ovnen før servering.

Spekeskinke

Chorizo

Dadler med bacon


 Foto: matprat.no

Ta steinene ut fra dadlene og surr rundt en halv skive bacon. Fest gjerne med en tannpirker. Stekes i stekepanne og brunes ferdig i stekeovnen før servering.

Stekte båtpoteter
Jeg skjærte potetene i båter dagen før og la dem i en pose med olje, salt, cayennepepper og hakket hvitløk. Alt helles i en ildfast form og stekes 30-40 min på 200 grader.

Blomkålsalat

1 stk blomkål i buketter
1 stk finhakket sjalottløk
2 ss lettrømme
4 ss ravigottesaus
saften av ½ stk sitron
1 ts salt
½ ts pepper
1 ts sukker

Blomkålen deles i små, fine buketter og vaskes. Lag en dressing av de øvrige ingrediensene og vend de rå blomkålbukettene i.

Tomatsalat
Tomater
Rødløk
Mozarella
Basamicodressing
Salt

Skjær tomatene i skiver, dryss over salt og hakket rødløk. Mariner med balsamicodressing. Legg skiver av fersk mozarella innimellom før servering.

Grønn salat
Bland det du vil i en salat

Tzatziki
1 stk agurk
½ l yoghurt
2 fedd presset hvitløk
salt
pepper

La yoghurten renne godt av i et kaffefilter. Rasp agurk og press ut mest mulig veske. Alt blandes.

Lefserull

Lefserull med laks
Foto: klikk.no

Lefser
Røkelaks
Philadelfiaost med gressløk
Sitronpepper

Smør ost på halve lefsa. Legg på laks og strø over sitronpepper. Rulles sammen og skjæres i passe biter.

Aioli
1 pk majones
2 ss rømme 
1/4 sitron
3 fedd hvitløk
salt og pepper
litt chilipulver
litt sukker

Majones og rømme blandes. Press i sitronsaften. Press i hvitløken og smak til med krydder og sukker.

Fetaost
Gjerne marinert i hvitløk og chili

Fylt chili

Spansk tapasost


Kanskje noe av dette kan friste i helga??

13 kommentarer:

  1. Masse deilig mat hos deg.
    Er sulten så alt frister,hi hi.
    Middagen er snart på bordet her i huset.
    Ha en fin helg!
    Klem Linda :))

    SvarSlett
  2. Nam dette så godt ut.:-) Tusen takk for mange deilige oppskrifter.:-)

    Tzatsiki lager jeg på samme måte pluss litt presset sitronsaft.:-)

    ha en riktig god helg.:-) skal ha jenter her i dag på litt mat.:-)

    SvarSlett
  3. Har ikke smakt Tapas. Spørs om jeg må ikke prøve meg på den en gang. Ser utrolig godt ut.
    Ønsker deg ei herlig helg :)

    SvarSlett
  4. Å du verden så mye deilig tapas! Jeg må ta utskrift av denne posten. Takk for smaken.

    GOD HELG!

    SvarSlett
  5. Du verden så godt dette så ut.Tusen takk for at du legger ut oppskrifter.
    God helg:)

    SvarSlett
  6. Så deilig ut:O)
    Måtte notere meg noen oppskrifter her;O)

    Ønsker deg en HERLIG helg!!
    Klem

    SvarSlett
  7. Ble litt sulten nå jeg..
    Ha ei god helg videre. tenker dere koste dere..

    SvarSlett
  8. Mmmmm...nam nam :)
    Godt jeg er mett nå da, hvis ikke hadde jeg endevendt kjøleskapet for å se om jeg kunne lagd noe av dette :)

    Ha en nydelig helg:)
    Klem Tina

    SvarSlett
  9. ..gurimalla så masse godt!! nam nam..

    KlemKKann

    SvarSlett
  10. Hei, dette så godt ut :) fin blogg,gleder meg til å følge deg videre...klem

    SvarSlett
  11. Hert var det mye fristende! Synes blomkålsalaten så veldig lekker ut.

    SvarSlett
  12. Wow, så flink du er, her var mye snaddersnacs:o))
    Nå fikk jeg skikklig lyst på tapas!
    Jeg har i alle fall notert meg masse av dette, for en senere anledning, takk for alle oppskriftene og tipsene ♥

    Klem Line

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen :-)

Fremhevet innlegg

Verdens beste focaccia

Iallefall syns jeg det :) Og mange av vennene mine også. Det italienske brødet foccacia smaker himmelsk og er ikke vanskelig å lage, men d...