mandag 27. oktober 2008

Safari njema - God reise

I det siste reisebrevet fra ferien min, vil jeg ta dere med på safari. De fleste som drar på ferie til Tanzania reiser nok til Serengeti, men vi var i Selous Game Reserve. Parken ligger sør i Tanzania og er verdens nest største viltreservatet med et areal på 54.600 km2. Selous Game Reserve er av UNESCO erklært en del av Verdens Kulturarv.

091020081362 (Large)

Vi bodde i Hippo Camp som ligger ved Rufiji River. Teltene vi sov i hadde senger og egen dusj og toalett. Vi hadde med oss egen kokk som laget fantastisk mat til oss.

safari4

Høydepunktet på safarien var helt klart løvene. Guiden vår lovet oss at han skulle finne dem, og det gjorde han. Vi sto bare 3-4 meter fra en flokk på 12 løver i et par timer. Noen koste seg med dagens middag som var gnu, en holdt vakt og andre lå bare og slappet av i skyggen. Kjempe spennende.

safari1

Vi så også blant annet sjiraffer, elefanter, sebra, impala, krokodiller, flodhester, apekatter og mange ulike fugler.

safari6

Om morgenen dagen etter var vi på båtsafari på Rufiji River. Men vi hadde en litt større og stødigere båt en den på bildet over. Dette var den lokale ferja, ifølge guiden vår.

safari5

Apekattene langs elven var veldig nysgjerrige og poserte villig foran kameraet.

safari3

Det var spennende å se flodhester også. Vi fikk lov til å gå i land på en sandbanke og se på dem, men guiden passet på så vi ikke gikk for nærme.

safari2

safari7

Når vi skulle tilbake igjen fra safari fikk vi problemer med bilen vår. Så vi fikk en ufrivillig stans i en liten landsby. En og en halv dag med nysgjerrige unger som stirret og maset på oss, ble litt i meste laget...