torsdag 16. juni 2011

Måneformørkelse - lunar eclipse

I går var det måneformørkelse. Jeg glemte det helt bort, men kom heldigvis på det tidsnok til å ta noen bilder før månen var tilbake igjen.

Jeg er ganske nybegynner på speilrefleks, så måtte prøve og feile en del før jeg fikk noen brukbare bilder. Har du noen gode tips til meg om hvordan jeg kan ta bedre månebilder seinere? Eller noen andre gode fototips?




Bildene er tatt med Pentax K-x, DA-L 50-200 mm. (Burde nok investert i et stativ også…) De er tatt fra kl.23.22 til kl.23.37.



Hvis du vil se flere himmelbilder, klikk på bannerene.
If you want to see more photos, please click the banners.




Yesterday there was a lunar eclipse. These pictures were taken with Pentax Kx, DA-L 50-200 mm. (Should invested in a tripod too ...) 





25 kommentarer:

  1. Synes de ble kjempefine Stine! Imponert! Skjønner ikke åssen du kan ha fått de så bra uten stativ! Stativ vil definitivt gjøre susen! Måtte du klippe dem mye? I såfall kunne du hatt bedre zoom og fått frem flere detaljer, og da blir det selvfølgelig enda mer kritisk med stativ...

    Klem

    SvarSlett
  2. Herlighet,hva snakker du om,du har jo tatt noen fantastisk fine bilder her,så dette kan du jo.
    Ha en kos kveld:)

    SvarSlett
  3. Ingvild:
    Bildene er beskjært ganske mye ja. Utsnittet er ca 1/4 av det originale bildet, så en bedre zoom hadde nok hjulpet. Men makrolinse står øverst på ønskelisten i tillegg til stativ.

    SvarSlett
  4. Wow!Knallfine bilder!Jeg er veldig opptatt av månen og kikket som bare det igår kveld...Men fikk det ikke med meg.Så bra at du hadde foreviget det.Så fikk jeg se det allikevel:)
    Kjempefin blogg du har forøvrig.
    Ha en fin helg.Den er jo snart her;)
    Hilsen Monja

    SvarSlett
  5. Så heldig du var, som fikk klar himmel! Her var det overskyet, så null bilder! Kjempefine bilder!

    SvarSlett
  6. Great one for skywatch! The sky is the daily bread of the eyes. Happy TGIF! Hoping you can visit my skywatch post.

    SvarSlett
  7. i missed this phenomenon.:(
    gorgeous series, excellent shots.

    SvarSlett
  8. dette var flott.. jeg glemte hele greia : ))

    hilsen skywatcher i Tromsø

    SvarSlett
  9. Så kult altså! Anbefaler deg virkelig å skaffe deg et stativ! For da kan du bruke laaaang lukkertid. Still opp isoen til det kameraet klarer. 3200 går fint om du har et nytt kamera.

    SvarSlett
  10. Wow - what stunning shots!

    SvarSlett
  11. Hei!
    Så gøy at du vil være med på giveaway hos meg! :)
    Lykke til!

    klem June

    SvarSlett
  12. your shots are great! have a nice weekend :)
    Tina

    SvarSlett
  13. Wonderful shots of the eclipse of the moon. Overhere in the Netherlands it was cloudy during the eclipse. Thanks for sharing.

    SvarSlett
  14. Virkelig fine bilder av månen. Jeg har ingen månebilder selv, men nå fikk jeg både inspirasjon og tips.

    SvarSlett
  15. Sååå flotte bilder. Vakkert.

    SvarSlett
  16. Kjempefine bilder av månen!!!
    Ha en fin helg. :O)

    SvarSlett
  17. Synest bilda er flotte eg!

    SvarSlett
  18. Kanonfina bilder! Jag glömde alldeles bort månförmörkelsen.

    SvarSlett
  19. Stilige bilder! Du var heldig som fikk oppleve den. Her var det alt for overskyet..

    SvarSlett
  20. Helt utrolig nydelige bilder :D Månen har alltid fasinert meg !

    SvarSlett
  21. I'm glad you got to see this one. We couldn't see it from North America - oh well! Thanks for stopping by at my SWF. Enjoy the week.

    SvarSlett
  22. Synes du fikk tatt noen gode bilder av måneformørkelsen :)

    SvarSlett
  23. Så flotte månebilder!!
    Takk for koselig hilsen inne hos meg!!
    Da fant jeg frem til den flotte bloggen din også:)

    Ønsker deg en god uke!
    klem Carina

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen :-)

Fremhevet innlegg

Verdens beste focaccia

Iallefall syns jeg det :) Og mange av vennene mine også. Det italienske brødet foccacia smaker himmelsk og er ikke vanskelig å lage, men d...