søndag 25. oktober 2009

Tanzania: Ruaha

Vi kombinerte oppholdet vårt i Mikumi med to (halve) dager med safari i Ruaha National Park. Det var ganske langt å kjøre, så én overnatting var litt lite. Ruaha er en av Tanzanias beste parker, og den er uberørt og konservert som den har vært i århundrer.

Ville dyr i Ruaha Nasjonalpark

Den er landets nest største nasjonalpark, dekker 10300 km2 og er landets største elefant reservat. Navnet kommer fra Great Ruaha River, som flyter langs den østre grensen av dette området. Ruaha er den parken i Tanzania som har flest forskjellige arter av dyr, Vi så veldig mange, og var heldige og fant en stor flokk med løver også.

Lions in Ruaha NP
Treet nederst til høyre på det første bildet heter Baobab, men kalles ofte ”opp-ned-treet”. En myte sier at gudene var trette av baobabens evige sutring over at det ikke var like høyt og tynt som palmen, ikke hadde like pene blomster som flammetreet og ikke like søt og god frukt som fikentreet. Til sist ble de rasende, trakk treet opp med roten og stappet det ned i jorden igjen - feil vei, slik at de ikke lenger kunne høre klagingen.

Wild animals in Ruaha National park

(En del av bildene er lånt av reiselederen vår Eivind Tungland fra Paka Adventures)

7 kommentarer:

  1. For en opplevelse dette må ha vært! Minne for livet ;-) Jeg bukker og takker for at du tar meg med. Det er altfor lang flytur til at jeg reiser dit IRL.

    Ha fortsatt en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Nydelige dyrebilder, og for en opplevelse gitt!
    P.S. Har noe til deg på bloggen min...

    SvarSlett
  3. Spennende og eventyrlig! :)
    Flotte bilder.

    SvarSlett
  4. For en opplevelse du har hatt :))
    så moro og spennende...
    Og bildene er jo bare såå flotte..

    Klem,kari

    SvarSlett
  5. Det er nok litt av en opplevelse å få se slik natur og dyreliv på nært hold. Tror ikke en helt kan forstå hvordan det er uten å ha vært der. Det er jo så helt anderledes enn det vi har her i landet. Nydelige bilder.
    Ønsker deg ei god uke :)

    SvarSlett
  6. Tenkte jeg bare ville stikke innom alle følger`ne mine idag, og ønske en riktig fin onsdag! Her har vi sol og deilig høstvær, det håper jeg du har også:)
    Masse hilsen Villa Luftslottet - som er på sin lille følgerferd;)

    Å så herlig!! Nå ble jeg nesten litt misunnelig her jeg sitter i sofakroken;)
    For en opplevelse det må ha vært:)

    SvarSlett
  7. Hallo Stine! Veldig kjekt å se dyre- og folkebildene dine fra Ruaha og Mikumi siden ingen av oss hadde egne bilder. Greta hadde noen, men vi har ikke fått disse ut av kameraet enda :) Kari går snart på veggene over bilde-tørken, men skjønner det er noe på gang fra Kr.Sand. Er sååå spent på hvordan siste tur til Zanzibar var, leste det Andrea skrev. Takk for trivelig reisefølge, ser fram til neste Tanzania-besøk med dere! Ta turen innom puben neste gang du er i byen.

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen :-)

Fremhevet innlegg

Verdens beste focaccia

Iallefall syns jeg det :) Og mange av vennene mine også. Det italienske brødet foccacia smaker himmelsk og er ikke vanskelig å lage, men d...