onsdag 14. mai 2008

Raudtrøyebunad

 

TelemarksbunadNå nærmer det seg raskt 17.mai, så bunaden er hentet frem fra skapet. Og nå skal den luftes, skjorte strykes og sølvet tørkes over.

Jeg fikk Øst- Telemarksbunad til konfirmasjonen, siden mamma er derfra, og er veldig stolt av den. Gleder meg hver gang jeg skal bruke den.

Denne bunaden kalles også raudtrøyebunad på grunn av den røde jakka. Min har broderier i rankemønster.

 

 

 

 

 


Bunadsveske Ranke broderi
BunadskjorteBunadpose

Her er detaljer fra veske, jakke, skjorte og bunadspose. Jeg har bomullsskjorte med svart broderi i samme stil som resten av bunaden. Bunadsposen fikk jeg av mormor til jul. Den har lommer til sølvet og skopose, og også den har samme broderi som bunaden. Endelig kunne jeg kaste det gamle dynetrekket jeg har brukt til nå.

Bunad broderi belte sølvHer er detaljer fra belte og forkle.


Litt historikk
Denne utgaven av Øst-Telemarksbunaden bygger på drakttradisjonen i første halvdel av 1800-tallet. Navnet kommer av den røde trøya som kom i bruk allerede på 1700-tallet. Anne Bamble fra Heddal begynte arbeidet rundt 1920. Hun var opptatt av å ta vare på kunshåndverkstradisjonen som lå i utførelsen av den tradisjonelle "rosesaumen".

About the East Telemark "Raudtrøye" bunad
This version of the East Telemark bunad is based on the costume tradition in the first half of the 19th century. It takes its name from the red jacket which was worn in the 18th century. Anne Bamble from Heddal began work on this bunad around 1920. One of her aims was to preserve the tradition of fine craftsmanship associated with rose-patterned embroidery, itself related to the tradition of rose painting.

4 kommentarer:

  1. Hei!Åååå,så flott bunaden din er.
    Ja da er det jo klart du er stolt. På jobb skal vi ha bunad-visning 20 mai.Jeg må bare ta meg i nakken å få lest litt.Har lånt bunadsbok.Vi skal presentere 7 forskjellige, det tror jeg kan bli flott...
    Kanskje jeg ser deg på Markens... Ha det fint!
    Hilsen Linda :))

    SvarSlett
  2. Heisan,og takk for koselig kommentar.Den bunaden din er bare helt nydelig,virkelig til å være stolt av.Tenk på alt arbeidet som er lagt ned i en sånn bunad,fantastisk flink de som syr dem.Det er helt herlig når man ser 17.mai-tog med alle de forskjellige bunadene,da kommer nasjonalfølelsen virkelig fram,og nå er mannfolka blitt ganske flink til å bruke bunader også.Ønsker deg en fin nasjonaldag,få tatt bilde så vi får se deg i bunaden din.Klem fra meg:o)

    SvarSlett
  3. Bunaden din er flott med vakre detaljer.
    God 17 mai til deg! :)

    SvarSlett
  4. Ja denne er nydelig Stine, helt enig! Jeg har en forkjærlihet for Telemark:o)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen :-)

Fremhevet innlegg

Verdens beste focaccia

Iallefall syns jeg det :) Og mange av vennene mine også. Det italienske brødet foccacia smaker himmelsk og er ikke vanskelig å lage, men d...