onsdag 1. april 2015

Ostekake med oreobunn og jordbær

Ostekake med oreobunn og jordbær

Da jeg for noen uker siden ble invitert på middag til ei venninne, tok jeg med meg en ostekake med oreobunn og jordbær. Hun hadde bursdag dagen etter, så da var det koselig å overraske med ei kake. Bildet ble ikke bra, men kaka var kjempe god!!
Her har du oppskriften:

Oreobunn:
300 g Oreokjeks
75 g smør

Knus oreokjeksen (med fyll) og bland med smeltet smør. Klem kjeksblandingen i bunnen og helt inn til kanten i en rund kakeform. Jeg brukte Bake It Easy fatet mitt, formen er 22cm, men du kan fint bruke en litt større form. Sett formen kaldt.

Ostefromasj:
1 pk sitrongelé
2,5 dl vann
3 dl kremfløte
3 dl seterrømme
200 g kremost
120 g melis

Løs opp sitrongelépulveret i kokende vann. Avkjøl til den er kald, men fortsatt flytende. Pisk sammen seterrømme, kremost og melis. Pisk kremfløten stiv og pisk kremen deretter inn i fyllet. Pisk til slutt inn avkjølt gelé i en tynn stråle. Hell fyllet i kakeformen og la kaken stivne i kjøleskapet (4-6 timer).

Pynt:
1 pk jordbærgelé
2,5 dl vann
1 frosne jordbær

Løs opp jordbærgelépulveret i kokende vann. Avkjøl til den er kald, men fortsatt flytende. Legg de frosne bærene på kaka og hell geléen over. Sett kaka tilbake i kjøleskapet til gelélokket har stivna. Skjær forsiktig langs kakeringen med en kniv og fjern kakeringen.
La kaka stå i romtemperatur en liten stund før servering. Da blir smøret i bunnen mykere og kakestykkene penere.

2 kommentarer:

  1. Ostekake er bare noe av det beste jeg vet.
    Men jeg er ikke noe flink til å lage det selv.
    Kanskje derfor jeg syns det er så godt.
    Da blir det jo ikke så ofte jeg spiser det.
    Heldig hun som fikk det av deg, skulle ønske det var meg hehe
    Ha ei velsignet god påske :)

    SvarSlett
  2. mmm den så utrolig god ut :)
    Elsker ostekake, men har aldri laget med oreo... det må prøves!;)
    God påske :)
    Klem trude

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen :-)

Fremhevet innlegg

Verdens beste focaccia

Iallefall syns jeg det :) Og mange av vennene mine også. Det italienske brødet foccacia smaker himmelsk og er ikke vanskelig å lage, men d...