mandag 9. november 2009

Den fabelaktige Amélie fra Montmartre

Den fabelaktige Amelie fra Montmartre
På lørdag hadde jeg filmklubb. Jeg viste filmen "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre" (Le fabuleux destin d'Amélie Poulain). De fleste hadde sett den tidligere, men ikke jeg. Jeg har bare hørt mye bra om den. Og det stemte, det er en kjempe bra film! Den er morsom og søt, har flotte bilder og vakker musikk. En film å bli glad av.


Prikkete skåler med snop

Hvordan kan vi vel unngå å like Amelie? Hun vil jo det beste for alle rundt seg. Riktignok forsøker hun å forandre på livene til mange av de hun møter, slett ikke uten en viss manipulasjon, men hensikten er alltid at de skal få det bedre - at de rett og slett fortjener et bedre liv.

Selv vokste hun opp med en far som aldri klemte henne, og hvor hans månedlige legesjekker av henne var den eneste formen for berøring hun opplevde. Derfor banket hjertet hennes ekstra hardt, noe faren mistolket som hjertefeil, og mente at det var best hun ikke begynte på skolen. Hennes nevrotiske mor skulle ta seg av undervisningen. Men etter et besøk i Notre Dame rammes moren av en fallende kanadisk selvmordsturist, og gjør Amelies far til enkemann. Og ennå er vi bare så vidt kommet til fortekstene...

4 kommentarer:

  1. Et godt valg når du skulle vise film! Herlig film. Så koselig med filmklubb. Det kunne jeg også tenkt meg, men forslag til venner har ikke falt i god jord. Må jeg finne nye venner? :-)

    SvarSlett
  2. Det er en fantastisk film! Lenge siden jeg så den, men kanskje på tide med et gjensyn?

    Takk for påminnelsen om filmen :o)

    SvarSlett
  3. Det høres ut som en bra film.
    Og så mye godt dere spiste. Mmmm.
    Jeg er sulten. Får nok finne meg et knekkebrød.
    Ønsker deg en god dag :)

    SvarSlett
  4. Så artig med filmkveld. Høres ut som en film med ettertanke. Tenker dere koste dere

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen :-)

Fremhevet innlegg

Verdens beste focaccia

Iallefall syns jeg det :) Og mange av vennene mine også. Det italienske brødet foccacia smaker himmelsk og er ikke vanskelig å lage, men d...